
Data de 15 martie este dedicată Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor, zi care marchează importanța cunoașterii și protejării drepturilor oamenilor în calitatea lor de consumatori.
Data a fost aleasă în urma discursului ținut la 15 martie 1962 de președintele american John F. Kennedy, în care acesta definea, pentru prima dată, drepturile consumatorului. „Calitatea de consumator, prin definiție, ne include pe toți. Consumatorii sunt cel mai mare grup din punct de vedere economic, care influențează și este afectat de marea majoritate a deciziilor economice publice sau private. Cu toate acestea, sunt singurul grup important ale cărui opinii nu sunt auzite foarte des”, a spus Kennedy în discursul său.
Consumul durabil – tema anului 2020
Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor a fost celebrată pentru prima dată pe 15 martie 1983 și, de atunci, a devenit o importantă ocazie pentru mobilizarea cetățenilor în privința cunoașterii și protejării drepturilor ce le revin în calitate de consumator.
Consumers International, organizația mondială pentru protecția drepturilor consumatorilor, a anunțat că tema pentru Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului 2020, 15 martie 2020, va fi „Consumatorul durabil”. Campania de informare va discuta despre necesitatea unui consum durabil la nivel global, precum și despre rolul important pe care îl pot juca drepturile consumatorilor și protecția acestora.
Dacă toată lumea ar trăi stilul de viață al persoanei obișnuite din Europa de Vest, am avea nevoie de trei planete care să ne sprijine. Între timp, aproximativ un miliard de oameni trăiesc în sărăcie extremă, neputând accesa minimul necesar pentru o calitate decentă a vieții.
Pentru a proteja planeta și a oferi condiții sociale corecte generațiilor actuale și viitoare, trebuie să ne gândim la modul în care producem și consumăm bunuri și servicii. Scopul consumului durabil este de a crește eficiența resurselor, de a promova comerțul echitabil, contribuind în același timp la ameliorarea sărăciei, și de a permite tuturor să se bucure de o bună calitate a vieții, printr asigurarea unui acces facil la alimente, apă, energie, medicamente și multe altele.
Cererea de produse durabile este în creștere – în special în rândul consumatorilor mai tineri. Un studiu global a constatat că 81% dintre respondenți au considerat cu tărie că operatorii economici ar trebui să contribuie la îmbunătățirea mediului.
În general, sustenabilitatea nu este o alegere ușoară pentru consumatori și, de cele mai multe ori, necesită eforturi din partea acestora. Eforturile sunt materializate în cercetări pentru identificarea achizițiilor potrivite, consumatorii ajungând chiar până la schimbarea unor anumite comportamente .
„Cu toate acestea, există semnale ale reducerii acestui decalaj intenție-acțiune și este vital să ne îndreptăm înainte spre un punct de depășire. Trebuie să facem din consumul durabil o opțiune ușor accesibilă pentru consumatori”, se spune în apelul Consumers International.