Data public─ârii: 13 martie 2020

Data de 15 martie este dedicat─â Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor, zi care marcheaz─â importan╚Ťa cunoa╚Öterii ╚Öi protej─ârii drepturilor oamenilor ├«n calitatea lor de consumatori.

Data a fost aleas─â ├«n urma discursului ╚Ťinut la 15 martie 1962 de pre╚Öedintele american John F. Kennedy, ├«n care acesta definea, pentru prima dat─â, drepturile consumatorului. „Calitatea de consumator, prin defini╚Ťie, ne include pe to╚Ťi. Consumatorii sunt cel mai mare grup din punct de vedere economic, care influen╚Ťeaz─â ╚Öi este afectat de marea majoritate a deciziilor economice publice sau private. Cu toate acestea, sunt singurul grup important ale c─ârui opinii nu sunt auzite foarte des”, a spus Kennedy ├«n discursul s─âu.

Consumul durabil ÔÇô tema anului 2020

Ziua Mondial─â a Drepturilor Consumatorilor a fost celebrat─â pentru prima dat─â pe 15 martie 1983 ╚Öi, de atunci, a devenit o important─â ocazie pentru mobilizarea cet─â╚Ťenilor ├«n privin╚Ťa cunoa╚Öterii ╚Öi protej─ârii drepturilor ce le revin ├«n calitate de consumator.

Consumers International, organiza╚Ťia mondial─â pentru protec╚Ťia drepturilor consumatorilor, a anun╚Ťat c─â tema pentru Ziua Mondial─â a Drepturilor Consumatorului 2020, 15 martie 2020, va fi ÔÇ×Consumatorul durabilÔÇŁ. Campania de informare va discuta despre necesitatea unui consum durabil la nivel global, precum ╚Öi despre rolul important pe care ├«l pot juca drepturile consumatorilor ╚Öi protec╚Ťia acestora.

Dac─â toat─â lumea ar tr─âi stilul de via╚Ť─â al persoanei obi╚Önuite din Europa de Vest, am avea nevoie de trei planete care s─â ne sprijine. ├Äntre timp, aproximativ un miliard de oameni tr─âiesc ├«n s─âr─âcie extrem─â, neput├ónd accesa minimul necesar pentru o calitate decent─â a vie╚Ťii.

Pentru a proteja planeta ╚Öi a oferi condi╚Ťii sociale corecte genera╚Ťiilor actuale ╚Öi viitoare, trebuie s─â ne g├óndim la modul ├«n care producem ╚Öi consum─âm bunuri ╚Öi servicii. Scopul consumului durabil este de a cre╚Öte eficien╚Ťa resurselor, de a promova comer╚Ťul echitabil, contribuind ├«n acela╚Öi timp la ameliorarea s─âr─âciei, ╚Öi de a permite tuturor s─â se bucure de o bun─â calitate a vie╚Ťii, printr asigurarea unui acces facil la alimente, ap─â, energie, medicamente ╚Öi multe altele.

Cererea de produse durabile este ├«n cre╚Ötere – ├«n special ├«n r├óndul consumatorilor mai tineri. Un studiu global a constatat c─â 81% dintre responden╚Ťi au considerat cu t─ârie c─â operatorii economici ar trebui s─â contribuie la ├«mbun─ât─â╚Ťirea mediului.

├Än general, sustenabilitatea nu este o alegere u╚Öoar─â pentru consumatori ╚Öi, de cele mai multe ori, necesit─â eforturi din partea acestora. Eforturile sunt materializate ├«n cercet─âri pentru identificarea achizi╚Ťiilor potrivite, consumatorii ajung├ónd chiar p├ón─â la schimbarea unor anumite comportamente .

ÔÇ×Cu toate acestea, exist─â semnale ale reducerii acestui decalaj inten╚Ťie-ac╚Ťiune ╚Öi este vital s─â ne ├«ndrept─âm ├«nainte spre un punct de dep─â╚Öire. Trebuie s─â facem din consumul durabil o op╚Ťiune u╚Öor accesibil─â pentru consumatoriÔÇŁ, se spune ├«n apelul Consumers International.

Recomandările editorilor pe aceeași temă: