Data publicării: 15 martie 2022

În fiecare an, pe 15 martie, se sărbătorește Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului, cu scopul de a ridica gradul de conștientizare la nivel mondial cu privire la drepturile, protecția și puterea consumatorilor.

Data a fost aleasă având legătură cu discursul ținut la 15 martie 1962 de președintele american John F. Kennedy în care definea pentru prima dată drepturile consumatorului. „Calitatea de consumator, prin definiție, ne include pe toți. Consumatorii sunt cel mai mare grup din punct de vedere economic, ce influențează și este afectat de majoritatea deciziilor economice publice sau private. Însă sunt singurul grup important ale cărui opinii nu sunt auzite foarte des”, a spus Kennedy în discursul său. Cu toate acestea, prima marcare internațională a acestei zile a avut loc de-abia în anul 1983.

Fermierii sunt și ei beneficiarii finanțărilor digitale

Pentru acest an, genericul evenimentului este „Finanțarea digitală echitabilă”.
Mișcarea globală de susținere a consumatorilor va cere finanțare digitală echitabilă pentru consumatorii de pretutindeni. Mișcarea propune noi perspective și campanii centrate pe consumator, pentru o finanțare digitală incluzivă, sigură și durabilă, inclusiv în privința protejării datelor personale și a informațiilor private.

Tehnologiile digitale remodelează plățile, împrumuturile, asigurările și gestionarea averii peste tot, devenind un factor cheie pentru consumatorii de servicii financiare.
Nici agricultorii nu fac excepție. Cea mai mare parte a fermierilor români își plătesc facturile pentru semințe, îngrășăminte, motorină, etc. folosind sisteme de plată electronice, fie că implică utilizarea unui card, fie a unor dispoziții de plată transmise pe canale digitalizate. De asemenea, încasările pentru producția vândută se fac tot prin sisteme digitale. Nu mai vorbim despre asigurări, piese de schimb pentru utilaje, rate la leasing, etc.

Subvențiile sunt plătite de către APIA tot prin canale electronice digitalizate. Chiar și finanțările pentru investițiile aprobate în cadrul proiectelor europene sau naționale sunt puse la dispoziție pe canale digitalizate. Astfel, fondurile se mișcă mai ușor, iar controlul se poate face și el mai eficient.

Cu toate acestea, așa după cum au demonstrat-o evenimente recente, ca pandemia COVID 19 și războiul din Ucraina, perturbările funcționării acestor sisteme pot avea un grav impact. Aceste situații demonstrează nevoia de abordări inovatoare de reglementare și de servicii și produse financiare digitale care să se centreze pe protecția consumatorilor, mai ales în situații de criză.

În concluzie, fermierii, la fel ca în cazul altor industrii, sunt strâns legați de canale financiare digitalizate. De aceea este necesar ca aceste canale să fie bine securizate și, mai ales, în momente de criză, să asigure protecția consumatorilor!

Recomandări ale editorilor pe aceeași temă: